Nauka niemieckiego – skutecznie

Nauka niemieckiego – inaczej, czyli?

Nauka niemieckiego nie przez wszystkich jest kojarzona pozytywnie. W przeszłości nauka niemieckiego, zwłaszcza realizowana w szkołach, publicznych ale także prywatnych, bardzo często wiązała się wyłącznie z pamięciowym opanowywaniem lepiej lub gorzej dobranego słownictwa oraz skomplikowanymi, mało zrozumiałymi regułkami gramatycznymi. Czy nauka niemieckiego musi tak wyglądać i czy coś się zmienia?

Nauka niemieckiego – efektywność kiedyś i dziś

Nauka niemieckiego, podobnie jak innych języków obcych, oczywiście zmienia się. Nie zawsze zmiany są na lepsze, co najlepiej oceniać po efektach.

To, co można na pewno powiedzieć o nauce niemieckiego, angielskiego i innych języków, to to, że uczący mają dziś do dyspozycji nieporównywalnie więcej możliwości i narzędzi, niż kiedyś. Zupełnie inną kwestią jest, na ile są one wykorzystywane.

Porównaniem efektywności nauki niemieckiego kiedyś i dziś zajmujemy się jednak w osobnym tekście. Więcej na temat tego, jak się uczyło przed laty, a jak to wygląda obecnie, można znaleźć na stronie Nauka języka kiedyś i dziś – bawmy się.

Jeśli mielibyśmy się skupić na tym, jak obecnie wygląda nauka niemieckiego czy angielskiego, wystarczy wziąć pod lupę efektywność nauczania. To ona powinna być wyznacznikiem i podstawą do oceny.

Nowoczesna nauka niemieckiego to brzmi dumnie

Dzisiejsza edukacja, w tym nauka niemieckiego, angielskiego, a od kilku lat coraz częściej takich języków jak hiszpański czy włoski, to przede wszystkim mnogość używanych metod oraz dostęp do nowoczesnych narzędzi. O ile pierwsze jest dość dyskusyjnym tematem – tematem cudownych metod nauczania języków obcych zajmujemy się również osobno, o tyle to drugie powinno kojarzyć się z samymi korzyściami.

Nowoczesny nauczyciel ma dziś do dyspozycji Skype’a, niezliczone nagrania audio i wideo, serwis Youtube.com, w którym można znaleźć wszystko i na każdy temat. Wreszcie to, czego przed laty najbardziej brakowało i co było najbardziej kosztowne – dziś dzięki Internetowi mamy dostęp do żywego języka prezentowanego przez native-speakerów czy muttersprachlerów, zarówno w postaci tekstów – blogi, prasa, portale, jak i nagrań wideo – wspomniany Youtube i nagrania prezentujące Niemców czy Anglików.

Dzięki nim nauka niemieckiego czy innego języka powinna niesłychanie zyskiwać na jakości. Możliwości więc są. Pytanie, czy na pewno zyskuje.

Nauka języka – jakość ważna jak nigdy

Wydaje się, że z nowoczesnymi narzędziami, możliwością korzystania z nich, jest trochę jak ze smartfonami, tabletami i facebookiem. Są to wspaniałe narzędzia, które niesłychanie mogłyby ułatwić nam życie, polepszyć jego jakość. W dużym stopniu tak się też dzieje.

Jednak nadużywane lub niewłaściwie wykorzystywane wcale nie dodają naszemu życiu jakości, wręcz odwrotnie. Czy nie jest dziwne, że coraz częściej mówi się dziś nie o zaletach korzystania z tych narzędzi, a właśnie o negatywnych konsekwencjach?

Okazuje się, że z nauka niemieckiego jak i innych języków dzieje się coś podobnego. Zresztą dotyczy to edukacji w ogóle. Dostęp do nowoczesnych narzędzi nierzadko tylko teoretycznie poprawia jakość nauczania. Wystarczy, że korzystanie z nich nie jest efektywne.

Wystarczy, że samo korzystanie z nowoczesnych narzędzi zastępuje kompetencje, stosowanie właściwych metod nauczania i zaangażowanie.

Pijar zamiast nauczania

Tak się dzieje, kiedy głównymi zaletami kursu nauki niemieckiego jest samo wykorzystywanie nowoczesnych narzędzi, a nie kompetentne nauczanie z użyciem odpowiednich metod i zaangażowaniem połączone z wysokimi umiejętnościami nauczyciela.

Jak widać, na znaczeniu niezmiennie nie traci jakość pracy – w tym przypadku jakość nauczania języków obcych i dotyczy to również nauki niemieckiego. Nie zastąpią jej ani nowoczesne narzędzia, ani technologie ani triki marketingowe.

Więcej o cechach i możliwościach wiążących się ze skutecznością nauczania na stronie Nauka niemieckiego we Wrocławiu. Zapraszamy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *